PGZ delcaratiesoftware Collabris Qurentis

Klant aan het woord: Zorgverlening PGZ

De PGZ groep is al sinds januari 2015 klant bij Qurentis en werkt sinds die tijd al met onze declaratiesoftware Collabris. Hoe zijn zij destijds begonnen met het werken met Collabris? En hoe denken zij over het gebruik van de software? Teamleider ICT Bart van Gijsel en Beleidsmedewerkster Marie-Francée van Oosterhout delen het met ons.

De organisatie PGZ

PGZ is een organisatie die zorg levert aan kinderen vanaf 2 jaar, jongeren en volwassenen. Bart: ‘Wij zijn gespecialiseerd in het begeleiden van mensen met een stoornis in het autisme spectrum. Daarnaast begeleiden we mensen met andere problematieken die raakvlakken hebben met onze expertise, bijvoorbeeld mensen met een lichte verstandelijke beperking. Maar de hoofdtak is autisme.’
Marie-Francée: ‘We leveren eigenlijk alle soorten zorg, van het stellen van een diagnose, tot wonen, begeleiding, behandeling en diagnostiek. Bij de behandeling van kinderen kan het doel bijvoorbeeld zijn om de kinderen weer proberen te laten aansluiten binnen het reguliere onderwijs.’ Bart: ‘We helpen de mensen met het aanbrengen van structuur aan hun leven, daarnaast leveren we ook intensieve gezinsbehandeling en praten we dus ook met de ouders thuis. We hebben ook woongroepen: Op dit moment een in Eindhoven en een in Tungelroy, daar zitten jongeren van een jaar of 5 tot een jaar of 18. Daarnaast hebben we wonen 18+, dat is een 24 uurs woonvorm. Ook hebben we begeleid wonen voor mensen van 18 jaar en ouder, die hebben een setting waarin ze in appartementen wonen waarbij wij naar ze toe gaan. Naast het wonen hebben we nog een hele behandeltak. Eigenlijk hebben we heel veel, ook bijna alle financieringsvormen.’
PGZ heeft een duidelijke missie. Bart: ‘Wat we proberen is om iemand, hoe jong ze eigenlijk ook zijn, te begeleiden totdat ze zo zelfstandig mogelijk in de maatschappij mee kunnen draaien.’
Marie-Francée vult aan: ‘Wij zijn wel uniek in de combinatie van begeleiding en behandeling.’

‘Onze missie is dat mensen weer zo zelfstandig mogelijk in de maatschappij mee kunnen draaien.’

Systeem implementatie

In het verleden heeft PGZ de organisaties Nova, Coach-Ster en Aksent overgenomen.
Marie-Francée: ‘De implementatie hiervan in Collabris is vlekkeloos verlopen.’ Het heeft ons wel geholpen dat we al redelijk veel van het systeem wisten. Maar we zijn snel bij elkaar gekomen en hadden meteen de juiste mensen te pakken, daardoor verliep alles zo goed.
Bij zo’n implementatie beginnen we met een projectplanning. Hierin hebben zowel wij, als Qurentis onze eigen taken. Dat is echt feilloos verlopen, zo wil ik wel meer projecten draaien.’

Werken met Collabris

Toen we begin 2015 op zoek waren naar een pakket, zijn we begonnen door op internet te zoeken. We hebben toen een aantal partijen op bezoek gehad.’ Bart: ‘Wij vonden het een groot voordeel dat Qurentis een regionale partij was.’ Marie-Francée: ‘We wilden eigenlijk al onze financieringsvormen in het pakket onderbrengen en we wilden het liefst een partij die niet helemaal in het noorden van het land zit.’
PGZ is in de beginperiode toen zij begonnen met werken met Collabris de pilot groep geweest voor de DBC financieringsvorm. ‘Dat was een moeilijk traject omdat het zo’n complexe financieringsvorm is. We hebben toen gezamenlijk alles uitgezocht.’ Bart: ‘We waren toen de enigen die ermee werkten, wij liepen dan ook als eerste tegen problemen aan.’

‘Qurentis heeft voor ons het totaalpakket.’

Voordelen

Bart: ‘Wij werken met zoveel financieringsvormen, eigenlijk zitten we overal in. Daarnaast werken we met 72 verschillende gemeentes. Sommige andere software bedrijven zijn bijvoorbeeld heel goed in het DBC stuk of in het begeleiding stuk, maar Qurentis heeft voor ons het totaalpakket.’ Bart voegt nog toe dat Qurentis benaderbaar is: ‘Niet alleen qua afstand, maar ook in de gesprekken die we met jullie hebben.’

Grote groei periode

Marie-Francée: ‘Qurentis heeft een sterke groeiperiode meegemaakt. Wij hebben dat ook wel gemerkt, dan was het bijvoorbeeld erg druk op de afdeling support. Wij zijn heel blij met de consultants, die hebben ons echt goed geholpen.’
Soms zijn er dingen die voor ons gemakkelijker ingericht zouden kunnen worden, alleen het is dan de vraag of dat ook voor de andere klanten geldt, dat is wel eens lastig voor ons. Maar we snappen ook dat je niet alles kunt doen wat iedere klant wil’.
We hebben het nog over de ontwikkelingen die wij de komende tijd van plan zijn door te gaan voeren. ‘Wij kijken uit naar de nieuwe functionaliteiten die Qurentis ons gaat bieden.’